الأحد، 13 يونيو 2010

انا خسيت 15 كيلو في ثلاث اسابيع وعملت كدا بالضبط

حبايبى انا عندى تجربة للى عاوز وزنة ينزل من غير عذاب ولا اى حرمان انا اعترف اننى انسانة ضعيفة الارادة ولكنى لست معدومة الارادة احكى لكم تجاربى علشان تستفيدوا منها انا جربت كل الريجيمات اللى تخطر على بالكم وفعلا استحملت غلاسة الريجيم وحرمانى من الاكلات المحببة الى بس الى متى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
كنت افرح بالوزن اللى نزلته وارجع اكل بقى بشراهه زى اللى عمرة ما شاف اكل وطبعا كنت بعتمد على انى خسيت المهم مكنتش بلحق اتهنى والاقى نفسى رجعت تانى دبدوبة التخينة
يأست واستسلمت وفى يوم كنت بتفرج على التلفزيون وشفت ليلى علوى وطبعا المذيعة مش هتفوت الكلام مع ليلى علوى عن سر نزول وزنها المهم ليلى علوى قالت لها انا مشتركة فى نادى صحى بيبعت لى الاكل محسوب فيه السعرات الحرارية قلت لنفسى اكيد المركز ده غالى هو يعنى الاكل بفلوس وكمان قلة الاكل بفلوس المهم فضلت افكر ودخلت مواقع ريجيم تانى بس المرة دى مش بدور على ريجيمات لانى حافظة
امال بدور على ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بدور على الاطعمة وسعراتها الحرارية المهم وصلت للى انا عاوزاه
بس فاضل حاجة ايه هى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظظظ
هما كاتبين السعرات الحرارية لكل مائة جرام من كل صنف والحل ازاى هعرف ان دول مائة جرام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يأست تانى
وفى يوم تانى كنت رايحة بصراةحة اشترى رنجة اففففففففففففففففففففففففففففففففففف
ولقيت محل ادوات منزليه وعارض ميزان مطبخ ب55 جنية بسسسسسسسسسسسسس
رجع لى حلمى القديم
وطبعا نسيت الرنجة واشتريت ميزان المطبخ وبقيت قبل ما اكل اى شىء اوزن الوزن اللى عاوزاه قبل ما اكل
المهم انى لا ازيد عن 1200 سعر حرارى فى اليوم وطبعا كله بالورقة والقلم
تتخيلوا انى كنت اقدر اكل كل شىء يعنى لو قلنا مثلا رغيفين عيش مصرى بكام سعر حرارى لو وزن الرغيف 160 جرام يبقى الرغيفين هيبقى فيهم 840 سعر حرارى والباقى اكل اى حاجة فى حدود الباقى من 1200 سعر بس ممكن اوفر من هنا واكل من هنا
يعنى لو نفسى فى حتة شيكولاتة على فكرة كل 100 جرام شيكولاتة فيهم 518 سعر حرارى ممكن اكل 50 جرام يعنى ب259 سعر حرارى بس اشرب الشاى ببديل السكر والله والله مستحيل تحسوا بالملل انا كنت بعمل كده واكل كل شىء حتى المحشى بس برضه بوزنه ونزلت بالظبط 32 كيلو وطبعا كنت بمشى مشى بسيط مش كتير قوى يعنى تقريبا ساعة يوم اه ويوم لا ولو ماليش مزاج انزل بشغل الكاسيت وارقص ولو ماليش مزاج ارقص بعمل اى شىء فى البيت تتصوروا انكم تقدروا تاكلوا لب وسودانى وكل شىء بس بالحساب يعنى متعدوش 1200 سعر ونزلت فى مده مش طويلى فى 4 شهور وهستمر لانى اتعودت ومافيش ملل ملل من ايه اذا كنت باكل كل اللى فى نفسى نسيت اقول حاجة
محصلش اى ترهل ولا حتى فى صدرى لان ده بالذات كنت اعتنى به عناية خاصة جدا وبرضه نزل معايا كتييييييييييييييييير
كنت بلبس 48 دلوقتى بلبس 40
واللى مش مصدق يجرب بنفسة وانا ممكن اشرح لكم احتياج الجسم حسب وزنكم ونشاطكم طبعا 1200 سعر ده شىء بسيط جدا الجسم بيحتاج اكتر من كده بس طبعا احنا عاوزين الجسم ياخد من المخزون اللى فيه علشان كده بنديه اقل من اللى هو محتاجة وعلى فكرة دى طريقة سليمة مائة بالمائة واى استفسار عن اى ريجيم انا ممكن اقول من خلال تجاربى راييى بس بصراحة احب احذر من شىء اسمه الريجيم الكيمائى ده ريجيم زى الزفت على الصحة صحيح بيدى نتيجة لكن لو بطلت بترجع اكتر من الاول

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق